Γλυπτό για το Νέο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης
(Διαγωνισμός, 1° βραβείο 2010)
¨ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ¨
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
ΙΔΕΑ
Επανάληψη, διαδοχή, ιστορία (επαναφορά) – μετατόπιση
Αυτάρκεια, Εσωστρέφεια, ενδοσκόπηση, αυτοανάλυση
Το γλυπτό επιστρέφει στον εαυτό του
Το γλυπτό αποτελείται από διαδοχικές ελλείψεις οι οποίες συμβολίζουν την κυκλική πορεία της Ιστορίας. Επιλέχθηκε το σχήμα της ελλειψης διότι ο μεγάλος της άξονας ενσωματώνει την δυναμική της κίνησης προς μία κατεύθυνση και ταυτόχρονα την αρχή από την οποία ξεκινά. Επίσης σαν σχήμα αποτελεί ένα διαχρονικό αφαιρετικό σύμβολο το οποίο διακριτικά παραπέμπει στο «Θ», το μονόγραμμα της Πόλης.
Οι διαδοχικές ελλείψεις δείχνουν ότι στην διαδικασία εξέλιξης, η πόλη επιστρέφει στην αρχή της Ιστορίας της για να προχωρήσει προς το επόμενο στάδιο. Αυτή η επανάληψη, διαδοχή, και τελικά μετατόπιση αναδεικνύει την ιστορική αρχή σε μοναδικό στάδιο και την πρόοδο-εξέλιξη σε μία διαχρονική διαδικασία ενδοσκόπησης και αυτοαναφοράς.
Η μορφή του γλυπτού αν και φαίνεται συμμετρική, δεν είναι. Η κατακόρυφη περιστροφή και μετατόπιση των ελλειπτικών δακτυλίων, στρέφουν το γλυπτό προς τον κινούμενο διαβάτη, δημιουργώντας διαδοχικές όψεις. Η διακοπή των ελλείψεων καθώς και η κλιμακωτή διαμόρφωση, στο υψηλότερο και στο χαμηλότερο τμήμα του γλυπτού αντίστοιχα, αποτελούν μορφικά επεισόδια μέσα στην ελλειπτική επαναλαμβανόμενη πορεία. Ολα τα παραπάνω γλυπτικά στοιχεία απευθύνονται στον διαβάτη και τον προσκαλούν προς τον εσωτερικό πυρήνα του γλυπτου και .Ετσι από κάθε σημείο θέασης το γλυπτό κοιτάζει τον διαβάτη, προσκαλώντας τον να συμμετέχει στην διαδικασία.
Το γλυπτό μέσω της περιστροφής διαμορφώνει πολλαπλά επίπεδα, αλλά και δύο κύρια επίπεδα το αρχικό και το τελικό. Το ένα υλοποιείται από την μεγάλη εξωτερική έλλειψη και το άλλο από την μικρότερη εσωτερική. Αυτές οι δύο ελλείψεις, αναδεικνύουν την ψυχή της Πόλης εκθέτοντας τόσο την εξωτερική της μόρφή όσο και τον εσωτερικό πυρήνα της. Εξωτερική μορφή και εσωτερικός πυρήνας σχετίζονται μέσω της μη-γραμμικής μετατόπισης. Κάθε φορά ο κύκλος της Ιστορίας επανέρχεται στην αρχή για να προχωρήσει στο επόμενο ιστορικό βήμα. Η Πόλη ενδοσκοπείται και αναγεννάται αλλά δεν αλλάζει. Ο αρχικός πυρήνας ενσωματώνεται σε κάθε νέο βήμα.
Η Θεσσαλονίκη κάθε φορά επανέρχεται στην απαρχή της Ιστορίας της για να γεννήσει μία πλειάδα διαφορετικών πολιτισμικών ταυτοτήτων.
ΧΩΡΙΚΗ ΣΧΕΣΗ
Το γλυπτό σχετίζεται με το κτήριο και με την πλατεία τόσο με τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται τα δύο κύρια επίπεδα θέασης που διαμορφώνει όσο και με το μέγεθός του και την βάση του.
Η Χωρική τοποθέτηση
Το επίπεδο που ορίζει η εξωτερική έλλειψη απευθύνεται προς την πλατεία, το ευρύτερο περιβάλλον της πόλης, τα πάρκα και την παραλία. Το επίπεδο που ορίζει η μικρότερη έλλειψη απευθύνεται στις εισόδους του Δημαρχείου και στο εγγύτερο περιβάλλον.
Η Βάση
Η βάση αποτελείται από χάλκινα κύματα τα οποία βγαίνουν από την υδάτινη επιφάνεια και διαμορφώνουν την υποδοχή του γλυπτού. Ανάμεσα από τα κύματα σε ειδικά διαμορφωμένα αυλάκια τρέχει νερό το οποίο καταλήγει στην υδάτινη επιφάνεια στην Δυτική παρειά του κτιρίου. Προτείνεται επίσης η κατασκευή μικρού διαδρόμου γέφυρας η οποία επιτρέπει την θέαση του γλυπτού από όλες τις πλευρές.
Το Ύψος
Το γλυπτό φτάνει τα 11 μέτρα ύψος και τα 4,36 μέτρα πλάτος και η κλιμακα του σχετίζεται με τις αναλογίες του κτιρίου χωρίς να το ξεπερνά ή να το υποβαθμίζει. Το μέγεθος του αναδεικνύει την μεταλλική κατασκευή της όψης του κτιρίου σε οθόνη πάνω στην οποία προβολής η σιλουέτα του γλυπτού.
ΥΛΙΚΑ
Τα υλικά τα οποία θα επενδύσουν τις κατασκευές είναι, ανοξείδωτος χάλυβας για το κυρίως γλυπτό, και για την βάση οξειδωμένος χαλκός και νερό.
-Ανοξείδωτος Χάλυβας
Υλικό σύγχρονο , καθαρό, ανακλαστικό, εξαϋλώνεται στο φως και διαχέεται στο περιβάλλον. Συμβολίζει την ανανέωση την αναγέννηση και την αναδημιουργία.
-Οξειδωμένος Χαλκός
Υλικό αρχαίο, περιεκτικό, ζωντανό, βρίσκεται σε συνεχή διάδραση με τις φυσικές συνθήκες και το φως και ενσωματώνεται στο περιβάλλον. Συμβολίζει την Αρχή της Ιστορίας, και τις γενεσιουργές πολιτιστικές συνθήκες.
-Νερό
Φυσικό υλικό, ζωντανό. Συμβολίζει την φύση, την γέννηση, την κίνηση και την πηγή της (Φυσικής) Ιστορίας.
ΦΩΤΙΣΜΟΣ
Το γλυπτό σε γενικές γραμμές είναι αυτόφωτο. Φως βγαίνει από τα σκαλιά της εσωτερικής κλίμακας προς τα πάνω και από την μετατόπιση της ταινίας που διαμορφώνει την κάθε μία έλλειψη προς τα κάτω. Με αυτό τον τρόπο κάθε έλλειψη φωτίζει την επόμενη και ο φωτισμός αναδεικνύει όλες τις πτυχές του γλυπτού. Βοηθητικά τοποθετούνται δύο φώτα στην βάση για τον γενικό φωτισμό του γλυπτού.
Γλύπτης: Δημήτρης Φόρτσας
ANAMORPHOSIS Architects: http://www.anamorphosis-architects.com
Σχεδιαστική ομάδα: Jose Carlos Gonzalez Leal, Jed Laver, Marzena Parniak, Αρχοντης Καρανάσιος